Logo, Northern Beat Logo, Northern Beat
post

Syv gode icebreakere

De fleste har vært borti en eller annen type icebreaker for å varme opp deltakere i et møte eller en workshop. Samtidig har jeg erfart at ikke alle icebreakere passer alle personer og situasjoner. I denne artikkelen har jeg laget en oversikt over icebreakere som kan fungere for mange type mennesker og som er enkle å gjennomføre uansett situasjon.

Det viktigste formålet er å få deltakerne til å åpne seg litt opp for hverandre, få til en type interaksjon og kontakt, føle seg inkludert, og bli komfortable i situasjonen. Hvis du først skal ha en icebreaker, er det viktig å bruke litt tid på å analysere hva du tror vil funke. Det kan variere avhengig av antall og type personer, hvor godt dere kjenner hverandre, tid tilgjengelig, og om det er et digitalt, fysisk eller hybridmøte.

Noen generelle tips basert på egne erfaringer

  1. Gjør øvelser som krever minst mulig forberedelse. Først og fremst for deltakerne, men også for fasilitatoren.
  2. Gjør øvelser som krever liten hjerneaktivitet og innsats fra deltakerne.
  3. Ha øvelser de fleste kan føle seg komfortable med å gjøre eller dele.
  4. Bruk eksempler så folk ikke blir redde for å gjøre feil, og start gjerne med å svare først selv.

Husk gjerne at det aldri er “one size fits all”, så tilpass alltid øvelsene til temaet og deltakerne for møtet eller workshopen. Det er alltid bedre å være på den sikre siden når det kommer til andres komfortsone. En dårlig gjennomtenkt icebreaker kan ødelegge stemning og påvirke møtet deretter.

Øvelse 1: Tilfeldige spørsmål

Dette er en enkel øvelse som går ut på at det stilles et utvalgt spørsmål som alle i møtet skal svare på for å bli litt bedre kjent med hverandre. Det kan i utgangspunktet være hva som helst, men det burde det ikke være for vanskelig å finne ut et svar.

Noen favoritter fra UX Norge sin Slack-kanal var:

Andre enkle eksempler jeg liker er:

Hvis dere føler dere trygge på hverandre, kan det også være fint å gå litt mer i dybden:

Du kan også styre spørsmålet inn mot dagens mål/agenda, men da må du være litt obs på at det ikke blir like lekent og at folk kan bli litt usikre på hva de skal svare:

Disse spørsmålene kan dere også gå gjennom på slutten av møtet for å se om møtet ble som forventet.

TIPS: Det er lurt at fasilitatoren starter med å svare, både for å sette et eksempel, men også for å gjøre det mindre skummelt for nestemann å svare hvis de er usikre på spørsmålet.

Hvis dere har et gjentakende møte, kan det være vanskelig å finne opp nye spørsmål, men da finnes det heldigvis mange inspirasjonskilder som Hyper Island, Museum Hack, Daresay og SignUpGenius.

TIPS: Hvis du vil gjøre øvelsen mer visuell, kan du også legge inn masse spørsmål i et lykkehjul og sånn velge ut hvilket spørsmål alle skal svare på, eller spinne hjulet en ny gang for hver person. F.eks kan du bruke Spinner Wheel.

Skjermbilde fra Spinnerwheel

Øvelse 2: Plasser deg på barometeret!

I denne øvelsen gir du deltakene et personlig spørsmål hvor de må ta stilling til om de foretrekker det ene eller det andre alternativet, eventuelt om de befinner seg mer på midten. Denne fungerer bra både fysisk og digitalt, men hvis dere kjører hybrid er det best om alle gjør det digitalt. Om dere kjører den fysisk, kan du printe ut noe visuelt på hver side eller bare skrive opp motpartene med tusj på tavlen. Når alle plasserer seg selv på barometeret, er det morsomst om deltakerne enten bruker eget bilde, avatar eller noe litt mer visuelt enn kun et navn.

Noen eksempler:

Foretrekker du …

For å bli enda bedre kjent med deltakerne kan alle si hva de tenker rundt plasseringen sin og du kan gjerne stille oppfølgingsspørsmål som f.eks «Hva er din favorittfjelltur?». Du kan også kjøre flere barometerspørsmål om gangen.

Plasser deg på barometeret, fjell eller strand

Øvelse 3: Dilemmaer

Hvem elsker ikke det godt dilemma? Presenter deltakerne for et vanskelig dilemma de må ta stilling til, og du får garantert luftet noen tanker du ikke ville hørt ellers. Her kan du velge om dere bare skal gå runden rundt muntlig eller gjøre det mer visuelt ved å vise noen illustrative bilder som folk må sette eget bilde/navn på. Det er ofte morsomt å diskutere alles valg etterpå, da det sjeldent er en fasit.

Dagens dilemma - leve resten av livet 300 år tilbake i tid eller 1000 år frem i tid?

Her finnes det også uendelig med inspirasjonskilder til ulike dilemmaer. Dilemmakongen er en selvskreven en, men det finnes også mange engelske som Brightful, Quizbreaker og SignUpGenius.

Øvelse 4: Scavanger hunt

Det finnes mange ulike versjoner av denne øvelsen. Den fungerer godt digitalt, men kan også fungere fysisk i et rom. Prinsippet går ut på at en person sier en ting alle i gruppa skal finne, også er det førstemann til å finne tingen som vinner. Enten ved å være raskest til å vise den frem på webkameraet eller gi den til fasilitatoren. Så kan du velge om vinneren bestemmer neste ting som skal finnes, eller om du har en liste over ting klar på forhånd. Tingen deltakerne skal finne kan være noe helt konkret eller at de skal finne “noe som starter på S” eller “noe gult”.

Andre eksempler:

Hvis dere gjennomfører øvelsen fysisk, kan deltakerne måtte finne ting i egen veske/sekk, på kontoret, i rommet osv. Hvis dere er opptatt av konkurranseelementet, kan det også føres poeng på hvem som er best ala “What’s in the bag” fra Hyper Island.

Hvis dere har en digital workshop, tipset kollegaen min meg om at hun hadde hatt suksess med å be folk “Vis frem noe du har hjemme, som du tror ingen av de andre i workshopen har”. Det hadde blitt god stemning, og folk fortalte historier knyttet til tingene som gjorde at alle ble bedre kjent med hverandre.

Øvelse 5: Finn en GIF/meme

GIFs og memes er så enkelt, men allikevel så morsomt. Noen ganger kan det til og med bare være et morsomt bilde du har funnet på internett. Her kan utgangspunktet være litt ulikt, men jeg valgte å slå de sammen da alle ligner mye på hverandre. Denne øvelsen kan også brukes til å introdusere deltakerne for hvordan de stemmer i Miro. Jeg pleier å bruke Giphy til å finne GIFs.

Eksempler på GIF/meme-oppgaver hvor deltakerne bidrar selv kan være:

Hvis du vil at deltakerne skal slippe å forberede seg, kan du også finne frem ulike typer GIFer, memer eller bilder som deltakerne enten skal plassere navnet/bildet sitt på eller stemme på hvilken som representerer dem eller de syns er best.

GIF bonanza, finn din beste katte-GIF
Hvordan føler du deg i dag? Plasser navnet ditt på hunden som best matcher hvordan du føler deg.

Øvelse 6: Del et bilde

Å få litt innblikk i noens privatliv hjelper alltid med å føle at du kjenner dem bedre. De fleste av oss tar mange bilder med telefonen og har de dermed lett tilgjengelig. En hyggelig øvelse er derfor å gi deltakerne i oppgave å finne et privat bilde på telefonen og fortelle historien bak.

Hvis arbeidsmengden skal være lavest mulig, kan du gi oppgaver som:

Hvis du vil gi en litt mer krevende, men også mer personlig oppgave kan det være:

Del det siste bildet du har tatt på telefonen din

Øvelse 7: Gjett tegningen

Noen ganger skal dere tegne under øvelsene i møtet eller workshopen. Det kan ofte være krevende, da mange ikke er komfortable med å tegne. Enten du vil varme opp “tegnemuskelen” eller bare ha det gøy, kan det være en fin øvelse å “gjette tegningen”. Her igjen finnes det mange varianter. Det er fint med korte tidsfrister, så terskelen for å tegne noe blir lav og deltakerne skjønner det ikke skal være fint.

Av digitale tegnespill syns jeg Drawasaurus, Draw-it og Drawize fungerer bra.

Skjermbilde fra Drawize

Øvelsene som nevnes er basert på en god blanding av egen erfaring, kollegaers erfaring og tips fra UX Norge sin Slack-kanal. Det er vanskelig å velge en favoritt da utfallet av øvelsene varierer ut i fra hva deltakerne velger å dele. Jeg setter alltid pris på å få lære noe mer personlig om personer jeg forholder meg profesjonelt til, enten det er gjennom spørsmål, bilder eller ting de finner i hjemmet. Det viktigste er uansett å ha det litt gøy så alle senker skuldrene før møtet eller workshopen starter.

 

Prosjektteamet