Logo, Northern Beat Logo, Northern Beat
showcases

Nye digitale verktøy

Utfordring

Brødrene Dahl er en av Norges største VVS-grossister. Rørleggere kan selv hente ut produkter fra 55 servicesenter spredt utover hele landet. De plukker og skanner varene selv, før de tar med seg produktene til kassen der salget blir registrert og faktura sendt til firmaet. 

Før brukte de fysiske håndskannere som var plassert i butikkene, men tidligere i år gikk både skannerene og programvaren ut på dato. For å sikre en god brukeropplevelse bestemte Brødrene Dahl seg for å utvikle en ny mobilapp som kundene kan bruke på sin egen telefon. Målet var en sømløs kundeopplevelse mellom fysisk og digital handel.

Prosess

Northern Beat var med på laget for å sørge for at brukeropplevelsen alltid stod i sentrum for produktutviklingen. Senior interaksjonsdesigner Kristian Harding Hansen var ansvarlig for å kartlegge brukeropplevelsen, i tillegg til design av selve appen og kassesystemet. Søsterselskapet vårt Novanet utviklet appen og tjenesteplattformen, sammen med teamet fra Brødrene Dahl. 

«Kristian har vært en viktig suksessfaktor for brukeropplevelsen i kundeappen og kasseløsningen, gjennom å forstå behovene til Brødrene Dahl og kundene våre»

– Hilde Heiskel-Hansen, prosjektleder i Brødrene Dahl.

Brødrene Dahl kjenner kundene sine godt, og de jobber tett sammen i hverdagen. Det gjorde det enkelt for oss å få tak i innsikt og tilbakemelding fra brukere, som var gull verdt. Vi startet med å kartlegge hvordan systemene til Brødrene Dahl henger sammen, og hvem som bruker de forskjellige systemene. Vi satt opp kundereiser og kartla de ulike aktører, for å sikre at løsningen var tilpasset de enkeltes behov, og var enkel å bruke.

Løsning

Mobilappen for rørleggerene som besøker servicesenterene var det viktigste å få på plass. Appen måtte være like enkel å bruke som de tradisjonelle håndskannerene. Basert på tilbakemeldinger og tester ble appen så oppgavefokusert som mulig.

I mars lanserte vi appen i de to første pilotbutikkene, før den ble gradvis rullet ut til resten av butikkene. Tilbakemeldingen fra kundene er at appen er overraskende enkel å bruke. Når til og med de mest skeptiske brukerene sier «Ja, men dette var jo enkelt» vet vi at vi har truffet blink. Appen er uten forstyrrende elementer, og hjelper kundene å gjøre jobben sin.

I samme prosjekt jobbet vi også med å designe en kasseløsning for de ansatte hvor de kan validere og godkjenne ordre fra kundeappen, før de blir sendt inn til ERP-systemet. På denne måten slipper de ansatte å registrere med penn og papir, men det blir overført automatisk. I fase to av prosjektet vil denne løsningen også innebære oppgaver som retur, varetelling, plukklister og varemottak. Tilbakemeldingen så langt fra de ansatte er at appen er oversiktlig og enkel og bruke.

Den nye tekniske riggen gjør at vi nå kan utvikle helt nye løsninger og automatisere enda flere prosesser. Det vil gjøre hverdagen lettere for både kunder og de ansatte på servicesenterene. 

«Det har vært en glede å jobbe sammen med Kristian, og vi er veldig fornøyd og stolte av produktet vi har lansert»

– Hilde Heiskel-Hansen, prosjektleder i Brødrene Dahl.

Prosjektteamet