Logo, Northern Beat Logo, Northern Beat
post

5 ting vi har lært på veien til å bli Norges mest erfarne designere innenfor netthandel

Det rykker i jantelovsmuskelaturen og ønsket om å ty til snikskryt er stort, men det er tid for å kalle en spade for en spade – vi er de mest erfarne designerne innenfor netthandel i Norge, og her deler vi de viktigste faktorene vi har lært på veien.

Illustrasjonsbilde

Vi har jobbet med mange kunder innenfor netthandel. Alle med forskjellige ambisjonsnivå, erfaringsgrunnlag og kompetanse. De har kommet fra ulike bransjer og med et vidt spekter av egenart. På veien har vi lyttet og testet. Sikkert hatt litt flaks og gått noen omveier, men vi har lært mye om design av netthandelsløsninger de siste årene, og her deler vi 5 faktorer som har gjort oss til de mest erfarne designerne innenfor netthandel i Norge:

1. Grunnkonseptene

Fellesnevneren for det vi har gjort er at vi har jobbet med utviklingen av tydelige konsepter for brukeropplevelsen i hvert enkelt prosjekt. For å kunne gjøre det kan man ikke jobbe med ett isolert bransjefokus. Vår påstand er at man ikke kan innovere i et prosjekt om man ikke adopterer fra forskjellige bransjer og kulturer. Det er heller ikke gitt at selv om det fungerer i én bransje så fungerer det i en annen bransje. Dette må komme tydelig frem i et grunnkonsept.

Thon Hotels har et slikt tydelig konsept, ta en titt på casebeskrivelsen.

2. Mål og mening

Vår brede bransjeerfaring, blandet med god innsikt om målgruppen og trender innenfor netthandel, er grunnlaget når vi jobber. Vi spisser dette med brukertesting i lab eller rundt et kafébord og utnytter all tilgjengelig statistikk.

Alt vi jobber med kobles mot ønsket om å konvertere. Vi ser det som en hygienefaktor at løsningen har en enkel checkout og lavterskel kunderegistrering. Det vi fokuserer mest på er å få kundene til kjøpe mer, kjøpe oftere og kjøpe de riktige produktene.

Da vi jobbet med Kondomeriet jobbet vi mye med mål og mening. Vi har beskrevet mer her.

3. KPIer hjelper til å holde fokus

Trafikk, henvendelser til kundeservice, kundetilfredsundersøkelser mv. er viktige faktorer å følge. Veldig tidlig i prosjektene våre setter vi oss ned sammen med kunden og definerer KPIer. Disse leder prosjektet i riktig retning, og de vil avsløre om prosjektet skulle ta en uventet retning.

Da vi begynte å jobbe med Hi-Fi klubben jobbet vi nettopp med fokus på de tydelige KPIene.

4. De vanskelige detaljene

Et netthandelprosjekt er mye mer komplekst enn mange tror. Det handler ikke bare om å få laget et fint design og enkel checkout. Det skjer ofte mye under panseret og i tilstøtende systemer.

Kunden blir ofte overrasket over viktigheten av gode produktbeskrivelser. En vanlig hypotese er at det ligger i ERP eller at det holder med det man får fra leverandørene, men realiteten er at man trolig trenger en PIM og at man må investere mye tid i arbeidet med selve innholdet.

Vi må løse individuelle rabatter, kombinasjonen av produkter som kan gi prisreduksjon og at summen av handlekurven skal kombinere alt dette, i tillegg til pågående kampanjer og viktigheten av å gi kunden den mest fordelsrike prisen. Etter kjøpet skal ordren splittes til forskjellige lager, forskjellige transportmetoder og kanskje noe ikke er på lager og skal sendes senere. Og når det har skjedd en feil, så skal order krediteres og returvarer håndteres. Krav til funksjonalitet er stor.

Hele kundereisen må kartlegges. Alle systemeiere må på banen, både dem som sitter på grunndata, men også CRM, frakt, logistikk og betaling.

Vi har nylig jobbet med et prosjekt som virkelig har satt oss på prøve, men vi (tror vi) har løst alt nå, og vi gleder oss til lansering om få uker. Ta kontakt for å få mer info så vi kan dele mer.

5. Når alt flyter slapper vi av, eller?

Det er når alt flyter det virkelig begynner å skje. Når kundene legger fra seg spor, spor av glede og spor av frustrasjon. Når champagnen sprettes på markedsavdelingen og det rives i håret på økonomiavdelingen. Det er da vi begynner å optimalisere!

Fullere handlekurver, enklere checkout, samspill mellom produkt og redaksjonelt innhold. Treffer vi på KPIene? Skal vi kjøre A/B testing? Kan vi drive mer trafikk? Verktøykassen vår er full, bare slipp oss til!

Noen kunder er kjempeflinke og har rikelig med ressurser, mens andre har lite med tid eller trenger mer støtte. Rørkjøp er en kunde som vi har jobbet med over lang-lang tid, og som både jobber med oss på sparring, utførelse og utfordring.

Våre historier

Tilbake til overskriften, janteloven og alt det der. Vi har historier som kan bekrefte det vi omtaler her, og vi er trygg på at det kommer til å komme fler. Vi brenner for netthandel!

Noen av jobbene vi er mest stolte av er:

Thon Hotels, Nille, Asko, Comfort, Kondomeriet, Rørkjøp, Visit Flåm, Bama, Confex, Jus, Hi-Fi klubben, Hyundai, XL-bygg, Nabobil, Byggtorget, NAF, Bakehuset, Power, RiksTV og Kakebakeren.

Ørjan