Sosiale medier tok selvsagt ikke sommerferie, så vi har prøvd å oppsummere noen av de viktigste nyhetene som ble sluppet mens vi tok en velfortjent ferie.
1 . Ipsos med nye tall fra sosial medier i Norge (Q2 2019). Noen viktige ting å notere seg fra rapporten er:
- Antallet Pinterest-brukere fortsetter å øke i Norge. 980 000 nordmenn har nå profil på Pintrest. 44 % av dem bruker plattformen ukentlig eller oftere.
- Nesten seks av ti norske Facebook-brukere kommenterer eller svarer på andres innlegg. Å skape innhold som får brukere til å engasjere seg gjennom kommentarer og deling blir en viktig faktor for synlighet og rekkevidde fremover.
- 47 % av den norske befolkningen bruker Messenger daglig, som betyr at den Facebook-eide appen er større enn Snapchat. Det betyr derimot ikke at det ikke skjer ting hos Snap.De har vist betydelig vekst i brukere og hatt noen spennende lanseringer den siste tiden (les mer lenger ned i artikkelen). Du finner fullstendig rapport på Ipsos sine sider her. Bilde: Andel i befolkningen som bruker kanalen daglig*:
2. Facebook endrer størrelsen for videoer og bilder på mobilfeed (og litt til…)
- Ny maksimal høyde på video på mobil i feed endres fra formatet 2:3 til 4:5
- Synlig tekst i posten reduseres fra syv til tre linjer, deretter må brukeren trykke på «se mer»
- Annonser som ikke overholder nye regler angående størrelse blir stoppet 19.september. (bortsett fra Dynamic creative annonser som automatisk vil bli tilpasset). Så husk å endre planlagte og rullerende annonser du har på gang!
Endringene rulles ut globalt mellom 19. august og 2. september. Grunnen skal være et ønske om et mer konsekvent utseende, og at det skal bli enklere å bruke samme format på både Facebook og Instagram. Du kan lese mer om endringene og det nye formatet på Facebooks egne sider her
3. Snart vil du få mer innsikt om stories
Gjennom innsikt på Instagram (hvor du i appen får annen data og tall fra Instagram) skal du snart kunne se hvor mange klikk det har vært frem og tilbake på storiene dine, og hvor mange som hoppet ut eller sveipet rett forbi. Dette i tillegg til tall som reaksjoner, delinger og visninger på stories. Enn så lenge er dette kun “lansert” gjennom påvirkere i bransjen.
4. Nye spennende annonsemuligheter hos Instagram
Branded content: Nå får du som bedrift snart endelig muligheten til å kjøre ads på organisk innhold fra influencere du samarbeider med. Du kan lese mer om nyheten + oppskrift på hvordan å komme i gang her.
Explore ads: Snart vil det være mulig å annonsere også på “explore” på Instagram. Der brukere går for å finne relevant innhold fra merkevarer og andre brukere. I følge Facebook bruker over 50 % av instagrambrukere explore mer enn 1 gang i mnd.
5. Snapchat lanserer nytt annonseverktøy!
Denne sommeren ble også de første norske annonsene sluppet på snap i nytt format. Det vertikale annonseformatet ‘Commercials’ består av seks sekunder lange reklamefilmer, som ikke kan trykkes vekk av brukeren. Det er enda kun utvalgte norske annonsører som får teste formatet.
“Instant Create” er Snapchats nye verktøy som skal gjøre det enklere å lage gode annonser på plattformen. Du kan lese mer om lanseringen på snaps egne sider, og guide til verktøyet her.