Dialogkonferansen 2019 ble en hit!
Jeg jobber som UX-designer og fagleder i Northern Beat. Hos oss er det viktig at alle setter av tid til å finne inspirasjon og nye impulser, så vi passer på å få dette inn i kalenderen noen ganger i året. På den måten sørger vi for å holde oss oppdatert, gira og sultne. For noen fungerer det best med felles fagkvelder, noen velger å ta kurs og sertifiseringer, for noen er coaching bra, og andre velger å dra på konferanser.
I år – som i de 4 foregående årene – falt et av mine valg på Dialogkonferansen. Tema for konferansen er CRM og digital markedsføring, altså bittlitt på siden av det jeg forholder meg til hver dag, men også på alle måter veldig relevant. Alt glir i hverandre og UX’ere har mye å hente fra denne verden. Det samme gjelder andre veien.
Sammen med to inspirasjonshungrige kolleger, Mari og Ingvild, tok jeg turen til Strømstad for å delta på Dialogkonferansen 2019. Strålende solskinn, masse blide mennesker, og den idylliske svenske skjærgården gjør at det føles som en litt ekstra sommerferie, sånn helt på tampen.
Flinke folk
Jeg finner mye inspirasjon i å høre på flinke folk. Nesten uavhengig av tematikk så gir det meg energi og nye ideer. Og i år var det mange flinke folk!
Søndag ettermiddag kastet vi oss ut i første sesjon – workshop med dyktige Sofie Lindblom. Hun er tidligere innovasjonsjef i Spotify, og har nå startet eget selskap hvor hun hjelper virksomheter med å jobbe smart med innovasjon. Sofie formidlet med autoritet og ydmykhet. Vi fikk oppgaver og verktøy som gjør at dette ble matnyttig. Underveis fyker tankene avgårde, og vipps så har vi lagt en plan for hvordan vi skal jobbe strukturert med innovasjon i eget selskap. Samtidig så er jeg godt i gang med å planlegge neste faglige event – denne jenta setter kreativiteten i gang.
Mandag, tirsdag og onsdag kommer høydepunktene på rekke og rad. Et par bommerter er det alltid, men i år var jeg enten heldig med foredragene jeg valgte, eller så var nivået veldig høyt.
Aina Lunde fra DNB er en sånn dame du husker etterpå. Hun delte DNB’s hemmelige formel for hvordan de jobber med kommunikasjon og markedsaktiviteter. Ved hjelp av en tilsynelatende kompleks og vanskelig formel, har de funnet en oppskrift på hvordan jobbe systematisk med kommunikasjon og hvordan ta vanskelige beslutninger. På kort og lang sikt. Innovasjon kontra daglig drift. Problemløsing og kreative konsepter. En av tingene som jeg bet meg fast i var at DNB (marked) er organisert etter mål, ikke kanal – så kanalene må jobbe sammen for å nå definerte mål. Her var det mye jeg har tatt med tilbake til min egen hverdag.
Max Gouchan er kul. Han er seriegrunder med en rekke suksesser bak seg, har vunnet flere grunderpriser i Skandinavia og er bare 24 år. Han snakket om millennials. Triggere, drømmer, tanker, smerter og forventninger. Med humor og troverdighet tar han oss med gjennom en rekke refleksjoner over forskjellene mellom generasjoner og viktigheten av å ta dette på alvor. Dette var alvorlig gøy!
Jamie Anderson holdt et fantastisk foredrag om Creative thinking – dette er nok foredraget som ga meg mest rent faglig. For en formidler. For en mann. Jamies misjon er å få oss til å finne tilbake til det kreative i oss. For de fleste av oss forsvinner det meste av kreativiteten i 5 års alderen. Det er et resultat av skole, forventninger, læring og alle andre regler og normer som vi utsettes for. I foredraget involverer han publikum blant annet gjennom noen enkle tegneoppgaver. Og de fleste av oss går «5 på», og løser oppgaver basert på læring, ikke kreativitet. Det jeg sitter igjen med er et ønske om å jobbe for en større bevissthet rundt egen tenking, og å forsøke å løse en oppgave på minst tre ulike måter før jeg velge retning. Takk Jamie.
Andre flinke folk jeg ikke glemmer med det første
Else Kåss Furuseth, komiker – «Gratulerer, du lever»
Vi lever, du leverer Else. Alltid. Tårer og latter. For en nydelig dame.
Charlie Eriksson, sosial entreprenør, forfatter, Aldrig Ensam – «Sosialt entreprenørskap – engasjement som forandrer samfunnet»
Du traff meg mitt i magen, alle burde høre din historie Charlie.
Lisa Farrar, Nordic Choice Hotels, eBerry – «Dare to disagree & fuck hierarchies»
For noen ambisjoner og for en guts, heldige er de som for jobbe med deg Lisa.
Ved siden av å ha et godt program, var konferansen også i år en sosial happening. Dette kan de. I år møtte jeg en rekke nye mennesker som jeg kanskje en dag skal jobbe sammen med, noen som kanskje en dag blir en kunde, en leverandør eller nye venner. Uansett mange nye mennesker i mitt nettverk. Takk for 3 fine dager i Strømstad.