Logo, Northern Beat Logo, Northern Beat
post

2019 – bærekraft, vekst og konkurranse

Northern Beat i 2019.

I Northern Beat har vi brukt 2019 på å jobbe som strategiske designere i etablering av nye produkter og tjenester, interne verktøy, nettbutikker og selvbetjeningsløsninger. Vi har også skapt trafikk, produsert podkaster og hjulpet kunder med synlighet og resultater i sosiale medier. Aldri før har vi opplevd samme entusiasme rundt designfaget som nå, og aldri før ser vi at markedet vi jobber i blir mer og mer kritisk.

Dette vises gjennom nedleggelser og oppkjøp av turn-around-caser både innen reiseliv og retail, i tillegg til den tøffe konkurransen som utspiller seg gjennom press på marginer, nye konkurrenter og nye arenaer. Og ikke minst – det faktum at morgendagens kjøpere kanskje er mer bevisst på hva de kjøper av hvem.

Selv om vi i Northern Beat ønsker å redde verden (litt), betyr ikke det at alle prosjekter vi jobber på treffer FNs bærekraftsmål – Men kanskje en dag i fremtiden? Med det sagt har vi et sterkere fokus enn noen gang på hvilke prosjekter vi takker ja til og hva vi takker nei til. Grunnen til dette er to-delt: det handler om omdømmet vårt og det handler om hva konsulentene våre ønsker å bidra med. (Jeg snakker mer om dette på seminaret til Kampanje om Employer Branding i januar). For poenget er at det hjelper lite å ansette flinke folk dersom man ikke ser de for det de er og kan gi dem de riktige utfordringene. Å bli kåret til Årets Byrå, dra på tur til Portugal eller bli utnevnt til Gaselle har altså lite å si, om man ikke har fundamentet som en god arbeidsplass.

I løpet av året har vi ansatt 10 nye konsulenter, og flere er på vei inn. Det er en god – og helt nødvendig – miks av mennesker i forskjellige livssituasjoner, interesser, erfaring og alder. Vi har fremdeles en overvekt av kvinner, men på tampen av året fikk vi faktisk på plass to menn. Det er stor konkurranse om å få tak i de riktige konsulentene, og vi bruker lang tid på rekrutteringsprosessene. Fremdeles fungerer nettverket vårt best i forhold til rekruttering, men vi forsøker stadig nye ting for å komme i kontakt med potensielle kolleger.

Et morsomt eksperiment var da vi inviterte folk til å ta en kaffe med en av konsulentene – for å få et inntrykk av hvordan det var på innsiden av Northern Beat. Noen hundrelapper i sosiale medier fylte kalenderne våre på rekordtid og vi fikk mange spennende samtaler. Dessverre fant vi ikke flere konsulenter i dette kaffeprat-prosjektet, men vi følte vi fikk bidra med karriereveiledning, coaching, et nytt partnerskap og ikke minst mange hyggelige samtaler.

Selv om vi har lukket kaffekampanjen står vi fremdeles parat til å ta en prat med deg om du kunne tenke deg å bli en del av oss! OG med det tar vi straks ferie, sier oss godt fornøyd med året 2019, mens vi gleder oss til å ta fatt på det nye året.

God jul og godt nytt år fra alle oss i Northern Beat.