Rekkevidde og engasjement stiger gjennom bruk av Instagram Story. Når de nå i tillegg er tilgjengelig i mer enn 24 timer, er det ingen grunn til å ikke bruke dette formatet mer. Vi har samlet våre beste tips for at du og din bedrift skal lykkes med Stories.
Kort fortalt: Story er Instagrams egen måte å legge ut “snapshots” fra hverdagen, uten å måtte legge det til permanent i feeden. Konseptet er nok kjent for mange fra konkurrenten Snapchat, hvor bildet forsvinner etter man har åpnet det. På stories kan man poste flere videoer og bilder som legger seg i et lysbildeformat, som i utganspunktet kun er tilgjengelig i 24 timer.
Eksempler på innhold til Instagram Stories:
- Lanseringer og behind the scenes
- Tagging
- Geofilter
- Lån ut storien din – ha en “gjeste-story”
- Event, happenings
- Kampanjer og tilbud
- Samle tilbakemeldinger fra kunder
- Tips og triks
- Oppfordre til interaksjon med følgerene dine gjennom story-verktøy som meningsmålinger, quiz, spørsmål etc.
PS: Husk at du også kan annonsere med Instagram Stories Ads. Et annonseformat verdt å teste ut.
Føler du at du allerede mestrer det grunnleggende med Instagram Story og ønsker å utvikle deg videre?
Her kommer 6 tips til hvordan du kan lage gode stories:
1. Bakgrunnsfarge
Hvis du skal legge ut et bilde på story som ikke fyller hele skjermen, vil det automatisk legge seg en gradient bak bildet. Disse fargene blir hentet ut ifra bildet, og det kan ofte bli penere om man legger en solid farge bak. Det kan man gjøre ved å bruke tegneverktøyet og den penselen helt til venstre. Hold og trykk hvor som helst bak bildet og det blir en solid farge. Ønsker man å legge et gjennomsiktig lag over hele bildet, kan man velge tegneverktøyet nest til venstre.
2. Lime inn bilder
Det som skjer når man legger inn bakgrunnsfarge, er at det originale bildet kan forsvinne. Du kan enkelt legge dette til i storyen igjen ved å kopiere det fra kamerarullen. Når du da åpner Instagram igjen, vil det dukke opp «Lim inn etikett» i venstre hjørne. Dukker det ikke opp, er det mulig å velge tekstverktøyet og lime inn fra der. Det er ingen begrensning på hvor mange bilder man kan lime inn, så her er det mange muligheter.
3. Utvidet fargekart
Syns du de fargene som ligger tilgjengelig i stories er litt kjedelige? Trykk og hold på en farge for å få opp et utvidet fargekart. Er det en spesifikk farge du ønsker deg, for eksempel en farge fra en logo e.l., er det mulig å lagre det som et bilde på telefonen og så lime det inn som beskrevet over. Bruk pipetten til å kopiere fargen, og slette det innlimte bildet.
4. Hashtags og mentions bak et bilde
Å bruke hashtags på stories kan være lurt for å få bedre rekkevidde, og tagger du profiler i storyen får de som er tagget mulighet til å reposte din story på sin egen story. Ofte kan det bli rotete med mye tekst (spesielt hvis du har annen tekst i storyen som burde fått mer oppmerksomhet!). Et tips er her å legge både hashtags og mentions bak et bilde du limer inn. På den måten slipper du å bruke lang tid på å plassere teksten og du får maksimert hvem som kan se din story.
5. Flere spørsmål med ett svar
Har du hatt spørsmålsrunde og vil svare på flere spørsmål på en og samme story? Legg inn ett spørsmål på ønsket bakgrunn, lagre bildet og velg det bildet som nytt bakgrunnsbilde på neste spørsmål. På denne måten kan du svare flere spørsmål i en story.
6. Poste et innlegg på story
Etter at Instagram endret fra kronologisk feed, har mange influencere meldt om at deres innlegg ikke kommer opp i feeden til sine følgere. En måte å løfte frem allerede publiserte innlegg er å legge dem på story. Finn frem bildet du ønsker å poste, trykk på papirflyet og velg «legg til innlegg i historien din». Dette kan man også gjøre med andre sine poster, sånn som vi har gjort her med en post fra Finn UXdesign.
Ekstratips!
- Vi i Northern Beat liker å bruke elementer og farger fra vår profil også i våre stories. Vår karakteristiske blåfarge blir alltid brukt i våre stories, også bruker vi alltid den samme fonten. Dette gjør at det blir tydelig hvilke stories som er fra Northern Beat. Vi prøver også å inkludere morsomme GIFs!
- Tenk over hvor mange stories du legger ut per dag, det er begrenset hvor mange stories man orker å klikke seg igjennom. En gylden regel er 3-8 “slides”.
Ønsker du å vite mer om Instagram Stories? Ta kontakt med oss.